Wednesday 19 July 2023

Program MOU bersama Akademi Jawi Malaysia


Mac 2023 – Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) telah menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) dengan Akademi Jawi Malaysia  untuk tempoh 5 tahun bermula 15 Feb 2023 hingga 14 Feb 2023.  Fakulti Pengajian Islam merupakan institusi yang bertanggungjawab menguruskan kolaborasi ini.  Antara bentuk kolaborasi yang dipersetujui merangkumi penyelidikan, pelatihan dan pembangunan modal insan, perundingan dan penerbitan.



Rentetan itu, pada 11April 2023, satu Bengkel Pelan Tindakan Kerjasama Awal antara wakil-wakil daripada kedua agensi telah diadakan. Mereka yang terlibat adalah Puan Azmah Ishah, En Hazmir Hj Zainal, Encik Mohd Yazid Sabtu, Cik Ruzita Kamis, Pn Maslia Manshor(PTSL), Dr Wan Haslan Khairuddin (FPI), dan wakil dari Akademi Jawi Malaysia. 

Hasil bengkel tersebut, satu pelan telah dirangka antaranya yang akan diusahakan adalah ;

  • Content curation bagi bahan Arkib dan Koleksi Khas perpustakaan
  • Latihan / khidmat nasihat Perumian Jawi Lama daripada koleksi manuskrip dan naskah penerbitan dalam tulisan jawi seperti buku atau majalah lama
  • Khidmat nasihat berkaitan pengurusan pameran (content curation) bagi bahan Arkib dan Koleksi Khas perpustakaan 
  • Penerbitan semula bahan langka / klasik dalam format digital termasuk dalam bentuk podcast jurnal 

Pada 21-22 Jun 2023, Arkib & Koleksi Khas bersama Akademi Jawi Malaysia telah menganjurkan Bengkel Kefasihan Jawi kepada warga Perpustakaan UKM. Seramai 20 orang peserta telah menyertai bengkel ini.  

Program ini bertujuan mendidik warga perpustakaan; 

1) Mengenalpasti kandungan dan bahan Jawi di Perpustakaan Tun Sri Lanang 
2) Mengetahui pengurusan ma‘lumat berkaitan bahan-bahan Jawi. 
3) Menguasai kemahiran yang diperlukan dalam menguruskan bahan-bahan Jawi.

Bengkel ini disampaikan oleh Encik Muhammad Syukri bin Rosli,  Pengarah Ahli Lembaga Pengarah, Akademi Jawi Malaysia.


Dalam bengkel ini peserta didedahkan dengan Sejarah dan Falsafah Dasar Tradisi Ke‘ilmuan Bahasa Jawi, Pengenalan Persuratan Jawi: Sha‘ir, Warqah dan Kitab dan Pengenalan Asasi Bahasa Jawi: Huruf, Ejaan & Tanggaman Jawi.


Peserta juga diberi peluang membuat Pengkatalogan Ringkas dan membuat ‘Amali Pembacaan Naskhah Jawi Koleksi Harun Aminurrashid. Boleh dikatakan semua peserta teruja dapat memegang dan membaca naskhah jawi klasik milik sasterawan rakyat ini.




Di akhir bengkel, peserta diberi peluang memberi idea bagi memperkasakan koleksi jawi ini di PTSL. Antara cadangan menarik yang diutarakan adalah menganjurkan pertandingan jawi challenge, menerbitkan semula hasil karya jawi dalam pelbagai format seperti rakaman video, teater dan sebagainya. Juga dicadangkan mempergiatkan promosi kepada warga perpustakaan dan pelanggan.

Semoga usaha murni dalam mengenengahkan koleksi jawi ini diterima oleh Allah dan diterima sebagai amal jariah oleh-Nya.

No comments:

Post a Comment