Sunday 26 November 2023

Kempen Derma Koleksi Arkib dan Muzium dilancarkan

 


Kempen Derma Koleksi Arkib & Muzium dilancarkan semasa Majlis Perasmian Pembudayaan Ilmu Perpustakaan UKM pada 8 November 2023 yang lalu. Majlis ini telah dirasmikan oleh Pengerusi Lembaga Pengarah UKM, YBhg. Prof. Emeritus Dato’ Dr. Mohamad Abd Razak.

Kempen ini merupakan satu inisiatif yang julung kali dilaksanakan bagi memberi kesedaran serta menarik lebih ramai lagi yang memiliki bahan-bahan berkaitan UKM untuk disumbangkan kepada Perpustakaan. Inisiatif ini terbuka kepada seluruh komuniti UKM, termasuk warga universiti yang masih berkhidmat, mereka yang telah bersara, alumni UKM, dan juga orang awam.

Bahan-bahan yang boleh didermakan merangkumi gambar, kad pekerja lama, pelekat kenderaan lama, cop jawatan, hasil karya, bahan penyelidikan, anugerah dan pengiktirafan, serta koleksi peribadi lain yang relevan sepanjang mereka berkhidmat di UKM.

Dalam majlis ini Perpustakaan menerima koleksi peribadi milik Prof. Emeritus Dato’ Dr. Mohamad Abd. Razak alumni pertama Fakulti Perubatan UKM, yang menyumbangkan baju korporat, baju sukan dan tali leher UKM.

Prof. Emeritus Dato’ Dr. Mohamad Abd. Razak bersama koleksinya 

Prof. Asiah Sarji menyumbangkan koleksinya kepada Pengerusi LPU

Selain itu, Prof. Asiah Sarji, Prof Fatimah Abdullah dan Prof Asmah Bee Md. Noor ( Graduan Sulung UKM) turut memberi sumbangan koleksi foto kenangan sepanjang pengajian mereka di UKM, Lembah Pantai pada tahun 1971-1975.

Antara koleksi yang diterima;

Kad Perpustakaan


Koleksi Foto dalam Perpustakaan

Perpustakaan mengucapkan ribuan terima kasih kepada Alumni UKM yang memberi kerjasama yang baik dalam memastikan warisan UKM  kekal  untuk generasi akan datang.


No comments:

Post a Comment